დღიური-661-11 - 12 სექტემბერი, 1955 წელი
გალაკტიონ ტაბიძე.
შესავალი სიტყვა ქართველი მწერლებისა და საქწიგნის მუშაკების
შეხვედრის დღეს 12 სექტემბერს, 1955 წელს
ძვირფასო ამხანაგებო!
ისე, როგორც აქ, ჩვენს დარბაზში, დღეს მოსკოვში ხდება საინტერესო შეხვედრა მოსკოვის პოეტებისა - წიგნის მუშაკებთან, ტარდება საუბარი პოეზიის შესახებ, მკითხველთა შორის პოეზიის პროპაგანდის შესახებ. იქ ეწყობა პოეტების მორიგეობა წიგნის მაღაზიებში, მკითხველებს კი ამის შესახებ წინდაწინვე მიცემული აქვთ ცნობები; მოსკოვის პოეტების სექციის ინიციატივით, გუშინ, 11 სექტემბერს, მოსკოვის თვრამეტ წიგნის მაღაზიაში უნდა ჩატარებულიყო პოეტების დღე: თვრამეტ წიგნის მაღაზიაში დადგებოდნენ პოეტები, ისინი გაყიდდენ წიგნებს, წაიკითხავდნენ ლექსებს, მიაწვდიდნენ ცნობებს თავიანთ ამხანაგებს მწერლების შესახებ, მათ ნაწარმოებებზე, ისაუბრებდენ საბჭოთა პოეზიის განვითარებაზე. „პოეზიის დღე“-ში [მოსკოვში] გუშინ მონაწილეობა უნდა მიეღო 60-ზე მეტ მოსკოველ ლიტერატორს". "მართლაც, კარგი იქნებოდაო, - გვწერდა ერთი ამხანაგი, - რომ თბილისშიაც (და თუნდ, რესპუბლიკის სხვა დიდ ქალაქებშიც) მომხდარიყო ასეთივე შეხვედრაო". და სწორედ ამგვარსავე მიზანს ისახავს ჩვენი დღევანდელი შეხვედრაც: ჩავატარებთ საუბარს ქართული ლიტერატურის შესახებ, მკითხველთა შორის პოეზიის პროპაგანდის შესახებ (წიგნების გაყიდვაში ჩვენი პოეტები ვერ გამოდგებიან, ამის გამო ვარჩიეთ ასე).
უძველესი დროიდან დაწყებული ისტორია ქართული დამწერლობისა და აქედან უშესანიშნავესი თავგადასავლის მქონე ქართული წიგნის წარმოშობის დასაწყისი საუკუნეთა სიღრმეში იკარგება: ბოლნისის უძველესი წარწერა, მეხუთე-მეექვსე საუკუნეების ფულებზე და აგიოგრაფიული ძეგლების წარწერები, ამავე საუკუნეების ეტრატის პალიმფსესტურ ხელნაწერებში დაცული ბიბლიის უძველესი ქართული თარგმანების ფრაგმენტები. შესანიშნავი აგიოგრაფიული წიგნი "შუშანიკის ცხოვრება"- მეხუთე საუკუნის ნაწარმოებია. იმ დროს ქართული წიგნი ცნობილი იყო ახლობელ და შორეულ კულტურულ ერთა შორის. მეორე პერიოდი მერვე-მეათე საუკუნისა მდიდრდება ქართული წიგნთსაცავების ქსელით საქართველოსა და საქართველოს გარეშე კულტურულ ცენტრებში: სინას მთაზე, პალესტინაში, საბერძნეთში და სხვაგან.
შეხედეთ ამ წიგნს: აი, ეს წიგნიც უძველესი პერიოდის ხელნაწერია ჩემი პირადი წიგნთსაცავიდან, მამა-პაპისეული წიგნია. როგორც ხედავთ, იგი ჩასმულია ხავერდის ყდაში, დაწერილია შესანიშნავი ლამაზი ხელით, ქაღალდი იშვიათია, წიგნს აჩნია თაფლის სანთლის ლაქები, სჩანს, ჩემი მამ-პაპა ამ წიგნს კითხულობდა ღამღამობითაც (აქ ცნობებს...).
წიგნის [ავტორია, უკეთ] მთარგმნელია გიორგი მთაწმინდელი, მწერალი XI საუკუნისა. სახელწოდებაა წიგნის „სტოდიელი“, დაწერილია IX საუკუნეში, ბერძნულ ენაზე.
ამ წიგნის შესახებ მე მექნება სპეციალური გამოკვლევა.
შემდეგ საუკუნეებში [განვითარების უმაღლეს საფეხურზე ავიდა] ქართული წიგნი: ფილოსოფიური, ასტრონომიული, სამედიცინო, იურიდიული შინაარსის წიგნები, და განსაკუთრებით პოეზია - შავთელის, ჩახრუხაძის და რუსთაველის სახით - განვითარების უმაღლეს საფეხურზე ავიდა. დიდი ოკტომბრის რევოლიუციით ქართულმა წიგნმა ფენომენალური სისწრაფით გასწია წინ.
ამხანაგებო! მე, [როგორც] საქართველოს სახალხო პოეტმა, მოვალედ ჩავთვალე ჩემი თავი, დამეწერა რამ დღევანდელი შეხვედრის შესახებ, ქართული პოეზიის შესახებ, მისი დიდი წარმომადგენლების შესახებ, გაკვრით თვით ჩემი შვიდტომეულის შესახებაც. მოგეხსნებათ, საქწიგნი, სახელგამი, პოლიგრაფტრესტი მოთავსებულნი არიან ერთად, ერთ შენობაში, თბილისის ახალი სანაპიროს ახლო. [ამის გამო] მაგრამ, აი, ეს გუშინ დაწერილი ლექსიც:
ხშირად გამახსენდება, ოცნებავ პირდაპირო,
ექვსი [სიზმარეული] სხვადასხვაგვარი და [მშვიდი] მძაფრი სანაპირო -
შოთას, გურამიშვილის, და [კიდევ ოთხი გმირის] სივრცედ [ფრთა] გულგაშლილის,
ილიასი, აკაკის, ვაჟას, ბარათაშვილის!
აგერ მოყმე იგი ზის და მას უსმენს მთაველი:
სანაპიროდ უკვდავი ჩანგით სჩანს რუსთაველი.
აგერ საგურამოა, ტყვეობა და შიმშილი:
სანაპიროს - ჩანგით სდგას დავით გურამიშვილი.
აგერ მიჰქრის მერანი ქარით ფაფარ-აშლილი:
სანაპიროდ, სადაც დგას ჩანგით ბარათაშვილი.
აგერ დიდი კაკლის ხე, სად ხედვად გაშლილია,
სანაპირო, რომლის გზით მიდის დიდი ილია.
აგერ სანაპიროა, სადაც ტოლ-ამხანაგი
მოდინახეს გასცქერის და ჩანგი ჟღერს: აკაკი!
აგერ (თუ იპოვება მსგავსი სადმე მთა-ველად),
სანაპირო: სიმღერით მიდის ვაჟა-ფშაველა!
[მხოლოდ] მაგრამ ჩემი, ჩემმა ხმამ [სივრცით] ასე განაპირობა,
[რაღაც ღრმა] ეპოქა, მისწრაფება, სივრცე, უნაპირობა.
ღამემ წიგნი სარკმელთან - ერთხელ ფარდით დაბურდა
და სანთელი მბჟუტავი შეკრთა, გაუდაბურდა!
ის სანთელი მბჟუტავი, გრძნობათა აიაზმით,
მედგა, როდესაც ვწერდი, და მე ვწერდი გულდასმით!
ვდგევარ სანაპიროსთან, მიყვარს აქაურობა,
დღე-ღამ ჟრჟოლით რომ ავსებს შფოთი და ხმაურობა!
ჭალა გამახსენდება, იმ ფაზისს რომ მირონი
სდის, სად ღრმა ხაბოებით კრთიან სანაპირონი.
ადგილები, სადაც დღის ელვარებდა მყობადი,
შარა სანაპიროზე და ძვირფასი „ნობათი“.
პოეზიის დღეები: ორშაბათი, შაბათი,
სანაპირო და ჩემი ყაბალახი, ნაბადი!
ვაზის სანაპიროზე ციურ ცვარით ნაბანი
ჩემი ყრმობის ლექსების მოთაყვანე ლაფანი!
იგი იყო ნუგეში, როს გზა გაუდაბურდა,
როს მზე სახლით გავიდა, და (ოჰ) აღარ დაბრუნდა!
აგერ, პეტერბურგია! მოგონება იქ ჰპოებს
ნისლით ატივტივებულ ნევის სანაპიროებს!
აგერ: ცხრაას ჩვიდმეტის ეტლი მოაგრიალებს
გენიალურ თვალების მისწრაფებათ სიალებს!
იგი დროშა ფრიალებს, დროშა ხალხს გარს იგროვებს
მოწოდებათ ფურცლებით ფარავს სანაპიროებს!
[პარიზში სწვიმს!] უთვალავი წიგნების ფენა რომ მოსდებია,
პარიზში სწვიმს. იქ სენის - სანაპიროებია!
აგერ ზღვის ნაპირების ლამაზი საფირონი,
კასპიიდან შავ ზღვამდე კრთიან სანაპირონი!
აგერ კიდევ ცეცხლამდის, იმ ცეცხლოვან დაღამდის,
ხავერდოვან არეზე, რაც არ უნდა დაღამდეს -
მიმოსცურავს აფრების და ტალღების ამარა
ოცნებათა მგრგვინავთა შფოთიანი კამარა!
იქ, სად ერთი სახლი დგას, სადაც ძველი ცხუმია,
სანაპირო მზიური თითქო აბრეშუმია!
ნურვინ გადამიბირებს რამე გადაბირებით,
მარად ოცნებებში ვარ ჩემი მტკვრის ნაპირებით -
სად მუდამ იფრიალებს დროშა წიგნის გრძნეულის,
დროშა ჩემი ოცნების, ჩემი შვიდტომეულის!
მოხსენებისათვის სიტყვას ვაძლევ საქწიგნის სამმართველოს უფროსს - ამხ. მიხეილ გოცირიძეს.
*
[ამხანაგებო! ჩვენმა დრომაც წიგნით განაპირობა შვებისა თუ მწუხარების უსაზღვრო სივრცე, ვრცელი უნაპირობა].
[თუ ოდესმე] მართალია, ბნელი ფარდითაა დაბურდული ჩვენი სარკმლები, და წიგნებთან დადგმული მბჟუტავი, შემკრთალი გაუდაბურებული სანთელი, რომელზედაც [ჩვენ] მე ვკითხულობ და ვწერ].
[მაგრამ ვიცი, რომ აინთება ჩემი წიგნი ოდესმე სხვაგან, თუ ჩემს ბინაში არა...].
[ის სანთელი მბჟუტავი და შემკრთალი - მუდამ [ჩრდილგასმით] [ზმით] ხმით...
რომელზედაც გულდასმით წიგნებს ვსწერ თუ ვკითხულობ, რომელზედაც...]
[ვცხოვრობ სანაპიროსთან].
ის სანთელი მბჟუტავი და [შემკრთალი მუდამ [ზმით] გზით] შეკრული [კრულ] ბრძულ თასმით,
რომელზედაც წიგნებს ვსწერ [და] ან ვკითხულობ გულდასმით!
ვცხოვრობთ სანაპიროსთან... მიყვარს იქაურობა,
მართალია, [ხელს მიშლის] ჟრჟოლას მგვრის შფოთი და ხმაურობა!
[მაგრამ] სწორედ აქ გაიშალა, დროშა წიგნის გრძნეულის,
დროშა ჩემი სიცოცხლის, [დროშა] ჩემი შვიდტომეულის.
ის სანთელი მბჟუტავი, ვხედავ, ისევ აენთო...
ხსოვნა ყრმობის დღეების ისევ კალამს დაენდო...
აჰა, ისევ აენთო, და ფაზისის მირონი...
სდის გზად, ღრმა ხაბოებით, თრთიან სანაპირონი.
იყო და არა იყო რა. ცხოვრობდა ერთი...
*
ამხანაგებო! ჩვენს შეხვედრაზე სიტყვებით გამოსასვლელად ჩაწერილია 30-ამდე ამხანაგი, მწერლები და წიგნის მუშაკები. შემოსულია წინადადება, [გაგრძელდეს დღევანდელი თათბირი] მოხდეს შემდეგი ჩვენი შეხვედრა დღეის [სწორისათვის] სწორს, ე. ი. მომავალი ორშაბათისთვის, 19 სექტემბრის[თვის] დღის 4 საათზე, ისე, როგორც დღეს. ასე სჯობია, არა, ამხანაგებო! ასე.
ამხანაგებო! დიდ მადლობას მოვახსენებ შეხვედრის მონაწილეებს. აქ გამოირკვა ბევრი რამ საინტერესო, რომელიც ფიქსირებულია სტენოგრაფიულად.
მაშასადამე, 19 სექტემბერს დღის ოთხ საათზე ვიკრიბებით ამავე დარბაზში.
* * *
მე, როგორც საქართველოს სახალხო პოეტმა, მოვალედ ჩავთვალე ჩემი თავი, დამეწერა რამ დღევანდელი შეკრების შესახებ, ქართული პოეზიის შესახებ, მისი [წინანდელი] დიდი წარმომადგენლების შესახებ, გაკვრით თვით ჩემი წიგნების შესახებ.
ამხ. მოგეხსენებათ, საქწიგნი, სახელგამი, პოლიგრაფტრესტი მოთავსებულნი არიან ერთად, ტბილისის ახალი სანაპიროს ახლოს.
*
1. ისე, როგორც აქ, ჩვენს დარბაზში, დღეს მოსკოვში [შესდგება] ხდება საინტერესო შეხვედრა მოსკოვის პოეტებისა - [მოსკოვის] წიგნის მუშაკებთან. საუბარი ტარდება პოეზიის შესახებ, მკითხველთა შორის პოეზიის პროპაგანდის შესახებ. იქ ეწყობა პოეტების მორიგეობა წიგნის მაღაზიებში, მკითხველებს კი ამის შესახებ წინდაწინვე მიცემული აქვთ ცნობები; მოსკოვის პოეტების სექციის ინიციტივით, გუშინ 11 სექტემბერს მოსკოვის თვრამეტ წიგნის მაღაზიაში ჩატარებულ იქნა პოეტების დღე: თვრამეტ წიგნის მაღაზიაში დახლებში იდგნენ პოეტები, ისინი ყიდდნენ წიგნებს, კითხულობდენ ლექსებს, [ჰყვებოდნენ] აწვდიდნენ ცნობებს თავიანთი ამხანაგების შესახებ, მათ ნაწარმოებებზე. საბჭოთა პოეზიის განვითარებაზე. „პოეზიის დღე“-ში გუშინ მონაწილეობა უნდა მიეღო 60-ზე მეტს მოსკოვის ლიტერატორს. "მართლაც, კარგი იქნებოდა, - გვწერდა ერთი ამხანაგი, - რომ ტფილისშიც (და თუნდ რესპუბლიკის სხვა დიდ ქალაქებშიც) მომხდარიყო შეხვედრა.
2. [უშესანიშნავესი ისტორიის მქონე ქართული წიგნის დამწერლობა მეოთხე საუკუნიდან] უუძველესი დროიდან დაწყებული [ისტორიის მქონე] ისტორია ქართული დამწერლობისა, და აქედან [დაწყებული] უშესანიშნავესი [ისტორიის] თავგადასავლის მქონე ქართული წიგნის წარმოშობის დასაწყისი საუკუნეთა სიღრმეში იკარგება; მაგრამ ბოლნისის უძვ. წარწერა V-VI სს. ფულებზე და უშესანიშნავესი ეპიგრაფიული ძეგლების წარწერები, ამავე საუკუნეების ეტრატის პალიმფსესტურ ხელნაწერებში დაცული ბიბლიის უძველესი ქართული თარგმანების ფრაგმენტები. შესანიშნავი აგიოგრაფიული [ნაწარმოები] წიგნი „შუშანიკის ცხოვრება“ V საუკუნის ნაწარმოებია. [დღევანდელი ჩვენი შეკრება] იმ დროს ქართული წიგნი ცნობილი იყო ახლობელ და შორეულ კულტურულ ერთა შორის [ეს იყო პირველი პერიოდი.] [და] მეორე პერიოდი 8-10 საუკ. მდიდარია ქართული წიგნთსაცავების ქსელი საქართველოსა და საქართველოს გარეშე კულტურულ ცენტრებში (სინას მთაზე, პალესტინაში, საბერძნეთში და სხვ.). შეხედეთ ამ წიგნს! აი, ეს წიგნიც უძველესი პერიოდის ხელნაწერი წიგნია ჩემი პირადი წიგნთსაცავიდან. როგორც ხედავთ, იგი ჩასმულია ხავერდის ყდაში, დაწერილია შესანიშნავი, ლამაზი ხელით. ქაღალდი იშვიათია, წიგნს აჩნია თაფლის სანთლის [დაღები] ლაქები, სჩანს, ჩემი მამა-პაპა ამ წიგნს კითხულობდნენ ღამღამობითაც...
შემდეგი პერიოდი, კლასიკური პერიოდის სახელწოდებითაა ცნობილი, 10-13 საუკუნის პერიოდი, შესანიშნავი ფილოსოფიური, ასტრონომიული, სამედიცინო, იურიდიული შინაარსის წიგნები. ამ პერიოდში განვითარების უმაღლეს საფეხურზე ავიდა - პოეზია შავთელის, ჩახრუხაძის და [შოთა] რუსთაველის წიგნებით.
ეტრატის, ჭილის, ქაღალდების ხელნაწერი წიგნები მრავლადაა დაცული საქართველოს, მოსკოვის, ლენინგრადის და უცხოეთის წიგნთსაცავებში. ასე მოატანა დღემდე...
[ნაბეჭდი წიგნის შემოღების შემდეგაც...].
ჩირაღდანი, აგზნება.
ატივტივებულ.
სხვა დროს. შვიდტომეული.
[ახალი სანაპირო]
[ჩემი ყრმობის დღეების შეს.] მეგობრებო! ჩვენმა დრომ [სივრცით] წიგნით განაპირობა
შვების და [მწუხარების] მისწრაფების სივრცე, უნაპირობა.
მან წიგნები სარკმელთან [ბნელი] ერთხელ ფარდით დაბურდა
და სანთელი მბჟუტავი, შეკრთა, გაუდაბურდა.
მაგრამ [აგერ [ფაზისის] რიონის მიიღვრება] ისევ აენთო და ფაზისის მირონი
[სჩანან] სდის ხან ღრმა ხაბოებით, [მსვლელნი] თლილნი სანაპირონი.
[არა ერთხელ ნაპირი მწუხარებით გამრუდდა]
იგი იყო ნუგეშით, როს გზა გაუდაბურდა.
როს მზე სახლით გავიდა და (ოჰ), აღარ დაბრუნდა.
აგერ პეტერბურგია: [აღტაცება] მოგონება იქ ჰპოებს
ნისლით [გაჩირაღდნებულ] ატივტივებულ ნევის სანაპიროებს.
[დიდი] [აგერ ცხრაას [ჩვიდმეტი, რად, რად თვალს მიეფარა] ჩვიდმეტის უკვდავება მარადი
გენიალურ თვალების, ბრწყინვალება მგზნებარე].
აგერ ცხრაას ჩვიდმეტის [მგზნებარება მქუხარე] [ფარი და მუზარადი] ეტლი ქარში გრიალებს,
გენიალურ თვალების [ბრწყინვალება მარადი] მისწრაფება ფრიალებს.
პარიზში სწვიმს და სენა, [თითქო უფრო იზრდება] [წიგნად გადაიზრდება]
[სანაპირომ წიგნებით Y- ] სანაპირო ივსება - დაფარულა წიგნებით.
[დროშა] აგერ ცხრაას ჩვიდმეტის [დროშა, გადიფრიალებს] [ეტლი დროში გრიალებს] დროშა გარს ხალხს იგროვებს.
[გენიალურ თვალების] [ალი] [ხედვა ნისლში ტრიალებს].
[აგერ ვრცელი] მოწოდების ფურცლები ფარავს სანაპიროებს.
[პარიზში წვიმს,] [აგერ ქჰუხს და] ვხედავ პარიზს, აქ სენის სანაპიროებია...
უთვალავი წიგნების [დროშა] ფენა, რომ მოსდებია.
აგერ ზღვის [ნაპირები და მათი] ნაპირების ლამაზი საფირონი,
კასპიიდან შავ ზღვამდე კრთიან სანაპირონი.
ვერ[ა]ვინ [გადამიბირებს] გადაგვიბირებს ვერრა გადაბირებით,
მარად ოცნებებში ვართ ჩემი მტკვრის ნაპირებით!
აი, აქ გაიშალა, დროშა წიგნის გრძნეულის...
დროშა [ჩემი] ჩვენი [სიცოცხლის] წიგნების, [ჩემი შვიდტომეულის...] [მრავალი ტომეულის] მრავალათასეულის.
[ასე იფნის შოლტივით მსწრაფლ მოქნეულ ნაპირებს].
აგერ მოყმე ვინმე ზის, და მას უსმენს მთაველი,
სანაპირო იმ [წყალის] არის, სადაც სდგას რუ...